Kwart familiebedrijven is volgens eigen werknemers succesvoller als niet-familiebedrijf

24 procent werknemers: “onze organisatie bestaat over vijf jaar niet meer”

Het grote merendeel van de Nederlandse ondernemingen is een familiebedrijf, waardoor deze een enorm belangrijke positie in onze economie innemen. Daardoor is het aannemelijk dat familiebedrijven zich onderscheiden door hun strakke bedrijfsvoering. Is dit ook zo? Hoe beschouwen werknemers van familiebedrijven dit zelf? Beoordelen zij de organisatie waarvoor zij werken als beter dan niet-familiebedrijven? En welke rol speelt de familie in deze beoordeling? Strike liet onderzoek doen onder 370 werknemers van familiebedrijven. Benieuwd naar de resultaten? Je vindt ze hier.

Meer succes als niet-familiebedrijf?

Door de combinatie van tradities, ambitie en visie is de oprichtersfamilie verantwoordelijk voor de successen van hun familiebedrijf. Zonder hen bestond de organisatie niet en waren de behaalde successen niet geboekt. Toch denkt vandaag de dag een kwart van de eigen medewerkers dat het familiebedrijf waar zij werken succesvoller zou zijn als niet-familiebedrijf. Vooral vrouwelijke werknemers tot dertig jaar delen deze mening en dit gevoel neemt met de jaren af. De exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën, vind je in de visual.

Futureproof?

De gemiddelde levensduur van familiebedrijven ligt op drie generaties en slechts twaalf procent weet zo ver te komen. Bovendien lijkt opvolging vinden binnen de eigen familie steeds lastiger te worden, waardoor het belang van innovatie en aanpassingsvermogen met de dag toeneemt. Dit onderstreept een kwart van de respondenten: als het familiebedrijf waar zij werken zich niet aanpast, bestaat het over vijf jaar niet meer. Deze mening is meer toebedeeld aan hoog- dan praktisch opgeleiden. Bekijk de visual voor de precieze verschillen tussen de opleidingsniveaus.

Tradities & innovatiekracht

Samen met de juiste inzet van de bedrijfshistorie- en tradities, is innovatiekracht de reden van succes voor menig organisatie. Door adequaat te reageren op veranderende omgevingsfactoren, weten organisaties zich staande te houden in een taai bedrijfslandschap. Hoe innovatief zijn familiebedrijven volgens hun eigen werknemers? Ruim een kwart beoordeelt dit met een onvoldoende en onder medewerkers in Flevoland vindt zelfs bijna de helft dit. Ben je benieuwd naar hoe inwoners van jouw provincie de innovatiekracht van het familiebedrijf waar zij werken beoordelen? Bekijk dan de visual.

Waardering van tradities

Dat familiebedrijven zich kenmerken door tradities is geen geheim. Tradities creëren structuur, houvast en mogen wellicht wel de kern van de gehele bedrijfscultuur genoemd worden. Tegelijkertijd kunnen tradities gezien worden als een belemmering, die continuïteit en groei in de weg staat. Jonge werknemers lijken vooral op de laatste manier naar tradities te kijken, terwijl vijftig- en zestigplussers nauwelijks vinden dat hun organisatie te veel waarde eraan hecht. Bekijk de visual voor de exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën.

Beslissingsproces & aanpassingsvermogen

Innovatie en adequaat aanpassingsvermogen zijn alleen mogelijk als directieleden snel de juiste keuzes kunnen maken. Hiervoor is een duidelijk beslissingsproces noodzakelijk. Volgens maar liefst 29 procent van de respondenten ontbreekt het hieraan bij hun organisatie. Bovendien duurt het besluitvormingsproces volgens een aanzienlijk deel te lang en is dit te hiërarchisch ingericht. Dat het proces vooral ‘achter gesloten deuren’ plaatsvindt, is voor bijna de helft een heikel punt. Raadpleeg de onderstaande visual voor de precieze percentages.

We hebben het onderzoek uitgebreider, maar beknopt, beschreven in onze whitepaper. Download hem hieronder.

Download whitepaper