Een belangrijk onderdeel van een groeiende organisatie is een wendbare en continu lerende sales organisatie. Strike bouwt aan dergelijke organisaties door altijd te starten met een scan van de totale organisatie en de specifieke afdeling. Sales zit immers door de hele organisatie heen. Middels deze analyse wordt de data gekoppeld aan de processen en alle ervaringen. Dit is het startpunt voor groei, stappen maken focus en vooruitgang.
Tegenvallende verkoopcijfers of het uitblijven van serieuze groei kunnen veel verschillende oorzaken hebben en vaak is het een samenhang van verschillende factoren die elkaar versterken.
Er wordt snel vanuit het sales team gewezen naar externe factoren; achterblijvende markt, of een aanstormende economische crisis of de concurrent met haar lage prijzen en “haai gedrag”.
Veel vaker zijn onvoldoende sturing, gebrek aan focus of zelfvertrouwen, onvoldoende bezoeken en foutieve doelgroep keuzes de achterliggende oorzaak. Strike heeft een programma ontwikkeld waarmee zij dit samen met jouw team oplost. Een blijvende oplossing door processen aan te passen, het nieuwe werken in te voeren en te focussen op hetgeen écht prioriteit heeft.
Breed perspectief op verbetering
Strike licht jouw commerciële organisatie grondig door. Vanuit verschillende perspectieven wordt ingezoomd op cruciale factoren van de huidige en toekomstige commerciële output.
Hierin volgt er een terugkoppeling van de huidige kwaliteit, het aanwezige verbeterpotentieel en stellen we interventies voor.
We brengen snel de meeste relevante doelgroepen, verkoopkanalen en proposities helder in kaart. Door meer klantcontacten te realiseren vergroot je ook de kans op betere resultaten. En we zorgen voor een terugkomend sales ritme, die we wekelijks monitoren.
Nu we de doelstellingen en belangrijkste criteria duidelijk in beeld hebben, leggen we gezamenlijk de prestaties van het sales team langs de meetlat, We doen dit snel en effectief, We focussen ons op rendement.
Aanpak
Middels een interactieve workshop met de belangrijkste sleutelspelers worden de sales fasen uit het aankoopproces van klanten per segment in kaart gebracht en gekoppeld aan het commercieel proces.
Per fase worden de belangrijkste punten tussen de klantreis en het commercieel proces, ofwel de momenten van de waarheid, geïdentificeerd.
De momenten van de waarheid worden gekoppeld aan KPI’s (Key Performance Indicators) zodat ook de huidige performance gemeten kan worden en beste praktijkervaringen kunnen worden aangewezen. Inzicht in sales zorgt over het algemeen al voor een stabilisatie van de prestatie, een basisvoorwaarde voor verbetering. Procesoptimalisatie in sales loont!